Τετάρτη 27 Μαρτίου 2024

Κοινή Τοποθέτηση / Διαμαρτυρία των Γερμανόφωνων Φορέων για τη θέση της Β’ Ξένης Γλώσσας στη Δημόσια Εκπαίδευση
Κοινή Τοποθέτηση / Διαμαρτυρία των Γερμανόφωνων Φορέων για τη θέση της Β’ Ξένης Γλώσσας στη Δημόσια Εκπαίδευση

Η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας (ΠΕΚΑΓΕΠΕ) εκφράζει την ανησυχία της για την εκπαιδευτική πολιτική που ασκείται τα τελευταία χρόνια όσον αφορά τη διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας.

Συγκεκριμένα, η ΠΕΚΑΓΕΠΕ επισημαίνει τα ακόλουθα προβλήματα:

Περιορισμοί στη δημιουργία τμημάτων Β’ Ξένης Γλώσσας:

Υψηλός ελάχιστος αριθμός μαθητών (12)

Περιορισμός στον αριθμό των παράλληλων τμημάτων

Έλλειψη μόνιμων καθηγητών Γερμανικών στα Δημοτικά Σχολεία:

Υπηρετούν μόνο 390 μόνιμοι εκπαιδευτικοί Γερμανικών

Απαιτούνται πάνω από 600

Καθυστερήσεις στις προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων:

Συχνά οι προσλήψεις γίνονται μετά την 1η Οκτωβρίου

Δεκάδες τμήματα χάνονται κάθε χρόνο

Μαγνητοσκοπημένα Σεμινάρια για Διαδραστικούς Πίνακες LG & Samsung: Μάθετε πώς να τους αξιοποιήσετε στην τάξη (VIDEO)!

Κοινή Τοποθέτηση / Διαμαρτυρία των Γερμανόφωνων Φορέων για τη θέση της Β’ Ξένης Γλώσσας στη Δημόσια Εκπαίδευση

Ψάχνετε για εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης; Το Toolify.ai σας έχει καλυμμένους!

Ως Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας (ΠΕΚΑΓΕΠΕ) θα θέλαμε με την παρούσα επιστολή να εκφράσουμε την ανησυχία μας σχετικά με την εκπαιδευτική πολιτική που ασκείται τα τελευταία χρόνια σε σχέση με τη διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας. Αναρωτιόμαστε λοιπόν πώς είναι δυνατόν εν έτει 2023 και ενώ η προώθηση της πολυπολιτισμικότητας και της πολυγλωσσίας συμπεριλαμβάνονται στην Ευρωπαϊκή Πολιτική, καθώς «Στο πλαίσιο των δράσεών της για προώθηση της κινητικότητας και της διαπολιτισμικής κατανόησης, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) έχει ορίσει ως σημαντική προτεραιότητα την εκμάθηση γλωσσών και χρηματοδοτεί πολυάριθμα προγράμματα και έργα στον τομέα αυτό. Κατά την άποψη της ΕΕ, η πολυγλωσσία αποτελεί σημαντικό στοιχείο της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας.

Συνεπώς, ένας από τους στόχους της γλωσσικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι το ότι κάθε ευρωπαίος πολίτης θα πρέπει να κατέχει επαρκώς δύο ακόμα γλώσσες εκτός από τη μητρική του», (πηγή: https://www.europarl.europa.eu/factsheets/el/sheet/142/language-policy) στην Ελλάδα οι μαθητές καλούνται μεν να επιλέξουν Β’ Ξένη Γλώσσα στην Ε’ Δημοτικού, σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση με αριθ. πρωτ. Φ. 52/63/12873/Γ1/2012 (ΦΕΚ 253/τ.Β’/13.02.2012), όπως τροποποιήθηκε με τη με αριθ. πρωτ. Φ12/657/70691/Δ1/2016 ΥΑ (ΦΕΚ 1324/τ.Β’/11.05.2016), αλλά οι προϋποθέσεις που τίθενται περιορίζουν δραστικά τη δυνατότητα σχηματισμού των τμημάτων, καθώς απαιτείται ελάχιστος αριθμός μαθητών 12 και ο αριθμός των παράλληλων τμημάτων δεν μπορεί να υπερβαίνει τον αριθμό των υφιστάμενων τμημάτων Γενικής Παιδείας, π.χ. από 2 τμήματα Γενικής Παιδείας δημιουργούνται αποκλειστικά 2 τμήματα 2ης ξένης γλώσσας κλπ.

Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν μόνιμοι καθηγητές Γερμανικών στα Δημοτικά Σχολεία σε πολλές περιοχές της Ελλάδας (390 μόνιμοι εκπαιδευτικοί Γερμανικών υπηρετούν στα Δημοτικά Σχολεία, ενώ απαιτούνται πάνω από 600) και ότι οι προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων - που ξεπερνούν την τελευταία πενταετία τις 300 ανά σχολικό έτος - καθυστερούν και γίνονται συνήθως σε διαδοχικές φάσεις ακόμα και στα μέσα της σχολικής χρονιάς, δεκάδες τμήματα χάνονται κάθε χρόνο καθώς μετά την 1η Οκτωβρίου κάθε έτους βάσει νόμου δίδονται οι ώρες στο υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό και οι μαθητές αναγκάζονται να διδαχτούν μια γλώσσα που δεν επέλεξαν ή μένουν χωρίς Β’ Ξένη Γλώσσα για ολόκληρη χρονιά.

Θεωρούμε πως ειδικά στην Ελλάδα, με τη Γερμανία να αναδεικνύεται σε ολοένα μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο, και όπου η σύνδεση με τις γερμανόφωνες χώρες είναι άμεση (π.χ. στον τομέα του τουρισμού οι χώρες αυτές αποτελούν τις πρώτες σε αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα – το 2022 οι τουρίστες μόνο από Γερμανία και Αυστρία ανήλθαν σε 5 εκατομμύρια), και επιπλέον με πλήθος μαθητών μαθητριών που επιλέγουν συνειδητά την εκμάθηση της Γερμανικής Γλώσσας, γεγονός που φαίνεται και στις εξετάσεις του ΚΠΓ, όπου τα χορηγούμενα πιστοποιητικά γνώσης της Γερμανικής Γλώσσας βρίσκονται στη δεύτερη θέση (μετά τα Αγγλικά), η διδασκαλία της Β’ Ξένης Γλώσσας οφείλει να στηρίζεται και να εφαρμόζεται θεσμικά!

Ζητάμε την απόσυρση ή τροποποίηση των εγκυκλίων που δυσχεραίνουν το σχηματισμό τμημάτων Β’ Ξένης Γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και στο πλαίσιο αυτό τη μείωση του ελάχιστου απαιτούμενου αριθμού μαθητών ή και τη δυνατότητα σχηματισμού επιπλέον τμημάτων (σε σχέση με τα τμήματα Γενικής Παιδείας) όπου υπάρχουν διαθέσιμη αίθουσα και εκπαιδευτικός. Επιπλέον ζητάμε τη θέσπιση οργανικών θέσεων ΠΕ 07 (κλάδου Γερμανικής) βάσει των πραγματικών αναγκών των σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Το Υπουργείο Παιδείας κινήθηκε μεν προς αυτή την κατεύθυνση ζητώντας τα κενά από τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα, δεν ανακοίνωσε όμως προς το παρόν καμία νέα οργανική θέση. Μόνο μέσω διορισμών καθηγητών Γερμανικής ως μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και έγκαιρες προσλήψεις αναπληρωτών για την κάλυψη όλων των κενών από την αρχή της χρονιάς, μπορεί να διασφαλιστεί η ποιότητα, συστηματικότητα, άρα και αποτελεσματικότητα της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο Δημόσιο σχολείο.

Με εκτίμηση,

το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΚΑΓΕΠΕ
https://e-wall.net/?p=55750

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου